Synes borgerne at sundheds-it er komplekst - og var det hele bedre i gamle dage?

PrintPrint
Oplægsholder
Navn: 
Morten Elbæk Petersen
Stilling: 
direktør
Firma/organisation: 
Sundhed.dk
E-mail: 
mep@sundhed.dk
Hovedbudskaber
Disse tre budskaber kan deltagerne forvente at få med hjem efter at have hørt indlægget.
1: 
Hvad ved vi om brugerne og deres parathed til sundheds-it – og hvor har vi behov for at nuancere tidligere opfattelser/undersøgelsesresultater?
2: 
Er der belæg for pessimisme, når vi kigger på kolde facts?
3: 
Hvilken effekt har sundhedsfagliges indtænkning af sundheds-it på patienternes oplevelse – og er der ømme punkter?

Med op mod 1,2 millioner unikke brugere på sundhed.dk om måneden og en support-funktion, der er de første til at gløde rødt når noget ikke fungerer, har sundhed.dk-sekretariatet en del erfaring med borgernes reaktioner og adfærd. Indsamling af dokumentation om kendskab, tilfredshed, brug og holdninger har givet en hel del spændende data, hvoraf nogle resultater vil blive præsenteret for første gang på E-sundhedsobservatoriet.

Grundlæggende oplever sundhed.dk-sekretariatet borgere som glade for gennemsigtigheden og dén inddragelse i eget patientforløb, som sundhed.dk understøtter; de vil gerne kigge med og selv gøre alt hvad de kan for at deres forløb ender godt. De er fuldt klar til at overtage mere ansvar og få opgaver.

Faktisk er borgerne klar til endnu mere aktivering gennem sundheds-it. De vil fx gerne skrive i egen journal og give sundhedsfaglige bedre muligheder for at forberede sig inden et møde. De vil også gerne kunne læse journalnotater fra egen læge, have adgang til data uden forsinkelse, og nemt kunne få adgang til deres børns data. Oplægget vil kommentere disse ønsker, og sætte dem i relation til den nuværende status og udviklingen i sundheds-it rettet til sundhedsfaglige.

Borgernes lyst til at spille en aktiv rolle synes ikke at være påvirket af forårets store skandale om datasikkerhed. Faktisk peger data på at tilliden til sundhedsvæsenet og de sundhedsfaglige er intakt – og at borgerne deltager i balancerede diskussioner om værdien i at data er tilgængelige for sundhedsfaglige versus deres ønske om beskyttelsen af private data.

Der burde derfor ikke være nogen reservationer i forhold til at kaste sig over resultaterne fra et fælleseuropæisk projekt fokuseret på dokumentation af Patient Activation, som har bidraget med ny viden om danskernes erfaringer med sundheds-it, som giver adgang til egne data. De resultater kan blive et væsentligt indspil i den fortsatte diskussion mellem pessimister og optimister.

Ved du, hvor mange sundhedsfaglige, der fortæller om sundhed.dk til deres patienter? Vi præsenterer tal, argumenterer for om tallet er interessant og relevant, og vil også gerne levere en refleksion over, hvilke dynamikker, der synes at ligge bag den praksis.

IT er ikke nemt, men faktisk står offentlige hjemmesider virkelig godt i befolkningen generelt. For mange er hjemmesider den mest troværdige kanal til at få information fra det offentlige – foran telefonopkaldet og mailen. Det skal vi da udnytte – kan vi seriøst komme i tanke om grunde til ikke at gøre det?